Słuchanie a słyszenie w biznesie

Chociaż słyszymy na szczęście prawie wszyscy, to prawdziwie słuchać umieją nieliczni. Okazuje się, że to prawdziwa sztuka, którą warto w sobie pielęgnować, trenować i rozwijać, bo jest niezwykle przydatna zarówno prywatnie jak i zawodowo.

Słuchanie pomaga nam w :

-budowaniu relacji

-zdobywaniu informacji

-nauce

-kreatywności

-wspomaga koncentrację

-wzbogaca słownictwo i punkty odniesienia

-uważności

-biznesie i kontaktach prywatnych.

Sprzyja więc bliskości i zrozumieniu.

W pracy nastawienie na drugiego człowieka pomaga nam lepiej zrozumieć swoich pracowników, współpracowników, klientów i przełożonych. Żyjemy jednak w świecie pełnym dźwięków, gdzie niezależnie od wykształcenia coraz trudniej skupić się na drugim człowieku i wsłuchaniu się w niego, bo bywa, że mamy problem we wsłuchanie się w nas samych (nasze potrzeby, myśli, sygnały ostrzegawcze organizmu). Ważne więc by nad tym pracować.

Sprzeczności w słuchaniu

Co ciekawe możemy słuchać:

– gdy jesteśmy prawdziwie ciekawi

-gdy nie mamy nic do powiedzenia

-gdy tak naprawdę myślami jesteśmy gdzie indziej,

-gdy wstydzimy się mówić

-nie jesteśmy pewni albo odwrotnie gdy jesteśmy bardzo pewni siebie

-gdy bardzo nam na kimś zależy, lub obojętnie gdy jest nam ktoś obojętny

Jest to o tyle zabawne, że pełne sprzeczności.

Niemniej lubimy i chcemy być wysłuchani. Większość CX i mentoring opiera się na wysłuchaniu potrzeb klienta, reklamacje, negocjacje i zarządzanie ludźmi – podobnie. Bez wsłuchania się w drugiego człowieka – zarówno bezpośrednio jak i poprzez odpowiednie zadawanie pytań oraz pauzy w odpowiednich miejscach trudno o dobre długofalowe porozumienie i współpracę. Mamy potrzebę aby ktoś wysłuchał zarówno naszych porażek albo wątpliwości, jak i wspierał nas w naszych sukcesach (także przez wysłuchanie).

Warto wzbudzić w sobie ciekawość drugiego człowieka

Moim zdaniem kluczem do sukcesu jest po prostu prawdziwa ciekawość drugiego człowieka – jego zdania, opinii, czasem odmiennej od nas, doświadczeń i poglądów którymi chce się z nami podzielić. Czasem zbyt szybko zakładamy, że wiemy, albo co gorsze, że wiemy lepiej. Autentyczność i ciekawość pozwala nam na siłę nie skracać rozmowy, albo nie prowadzić monologu. To oczywiście wcale nie jest proste – sprowokowanie do prawdziwej, szczerej interesującej rozmowy też jest sztuką. To nie jest tak, że przychodzimy do kogoś lub ktoś do nas i proponujemy aby mówił.

Tu potrzebne jest:

-wzajemne zaufanie (polecam mój zeszłotygodniowy artykuł w tym temacie TUTAJ),

-czas,

-otwartość na drugiego człowieka

-życzliwość (także w biznesie może zdziałać cuda zarówno w motywowaniu pracowników jak i procesach reklamacyjnych). 

Jesteśmy tak skonstruowani, że mamy jedne usta i dwoje uszu – warto pamiętać, że ma to znaczenie😊.

Angażując się w rozmowę, potrafimy więcej z niej zapamiętać, słuchając świadomie budujemy nić porozumienia, znajdujemy oczywiste i mniej jasne rozwiązania. Warto stosować parafrazę, by móc się skutecznie porozumiewać (ale stosować ją mądrze i z wyczuciem).

Czasem stosujemy pauzy czy wykrzyknienia. Osobiście mam problem z przerywaniem. Wiem, ze większość osób zaleca aby nie przerywać rozmówcy, ja uważam, ze to często zależy i nie mam tak radykalnych poglądów. Tak bywa, że przerywam rozmówcy w sposób celowy, bądź niecelowy, ale -co ważne, zawsze w temacie – by podtrzymać dynamikę rozmowy, złapać prawdziwy kontakt z rozmówcą, a czasem także ze względu na to że lubię moich klientów i rozmawiać, aby jednak moderować rozmowę i móc ją zakończyć w odpowiednim czasie z istotnymi ustaleniami.

Kiedyś interesowałam się językiem migowym. Warto pamiętać, że nie wszyscy mają szczęście używania wszystkich zmysłów. Ludzie głuchoniemi nie słyszą, ale często (dosłownie) czują dźwięk. Mają wyostrzone inne zmysły ale też po prostu chcą i potrafią się na nich skupić. My mamy możliwość usłyszenia ostrzegawczego klaksonu w samochodzie, pięknej muzyki, ale także a może przede wszystkim siebie nawzajem. Warto o tym pamiętać, bo to pomaga i skraca drogę a nie ją wydłuża😊.

W kolejny czwartek o 20.00 na moim zawodowym profilu na LI Monika Skrodzka będziesz mógł/a zobaczyć moją rozmowę z kolejnym gościem mojego autorskiego cyklu #Monikapoleca. Tym razem będzie to profesor Michał Zembala–– kardiochirurg i szalenie ciekawy i jednocześnie bardzo skromny człowiek.

Będziemy rozmawiać o doświadczeniach, rodzinie, o tym jak dbać o serce, podejściu do pacjenta, przywództwie i zarządzaniu i jak to zwykle bywa – jeszcze o kilku rzeczach😊

Serdecznie zapraszam > Wywiad zostanie opublikowany 23.02.2023, jak zwykle w #czwartek o godzinie 20.00 >

Link do bezpłatnego wydarzenia: TUTAJ (warto aby nie przegapić)

Wywiad znajdziesz TUTAJ 

🔴WYZWANIA Z NAGRODAMI

Uwaga już w tym tygodniu do niedzieli do godziny 21.00 na moim zawodowym profilu Monika Skrodzka (warto OBSERWOWAĆ nie tylko ze względu na zabawy z nagrodami:) prowadzone są aż 2 wyzwania😊

– w jednym z nich organizowanym wspólnie z @wydawnictwo znak masz szansę zdobyć „CEO doskonały – sekrety CEO nie tylko dla CEO”, świeżą, w formie papierowej ciekawą książkę – jej recenzja u mnie już jutro (z tej okazji będzie dodatkowe wydanie biuletynu, ale mam nadzieję, że będzie ono dla Ciebie wartościowe). Do zdobycia będą aż 3 sztuki tej pozycji TUTAJ.

– w drugim powywiadowo z Łukasz Młynarz – masz szansę na godzinną rozmowę bezpośrednio z Łukaszem, a dodatkowo każdy uczestnik zabawy otrzyma ebook Łukasza „Platformy na PC do automatycznej transkrypcji”. Wyzwanie znajdziesz TUTAJ.

Jeśli jeszcze nie oglądałeś/aś mojej rozmowy o video (tworzeniu, edycji, sprzęcie) z Łukaszem serdecznie zapraszam TUTAJ

Tradycyjnie, jak co piątek rekomenduję Ci książkę. Tym razem znana i jak zawsze dobra książka „Przyciąganie talentów” Marka Millera.

Tę książkę posiadam w formie papierowej, więc nie mam jej do podzielenia się jak większość poprzednich – niemniej polecam😊. Podzieliłam się z Wami i poleciłam ponad 60 książek, w formie ebooków, więc te które posiadam chętnie udostępnię. Teraz zaopatrzyłam się w ciekawe „papierowe”😊 lub będę przypominała o klasykach.

Przeczytaj podobne

One thought on “Słuchanie a słyszenie w biznesie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *