Etyka powinna być ważna w każdym działaniu – niezależnie od poglądów, wiary, prowadzonego biznesu, czy funkcji w nim. Nawet jeśli o tym nie mówimy jest ona ważna i zwracamy na nią uwagę. Chociaż co i raz dochodzą do nas bliskie lub medialne doniesienia o żerowaniu na naiwności pracowników, czy klientów, mobbingu, deklarowaniu etyki, gdzie działania są przeciwne (cóż są różne modne tematy, jak różnorodność, czy OZN, które jak dobrze wiemy, nie zawsze mają zastosowanie w biznesie). Warto podkreślić, że etyka nie jest to już tylko dodatkiem do dobrych praktyk biznesowych, ale fundamentem, na którym buduje się zaufanie, lojalność klientów i trwałe relacje w branży.
Budowanie zaufania i wiarygodności
Wydaje się to oczywiste, a z drugiej strony patrząc na działania różnych firm warto podkreślić, że etyczne działania dzisiaj przynoszą rezultaty i spinają się biznesowo.
W erze cyfrowej, gdzie informacja rozprzestrzenia się błyskawicznie, reputacja firmy jest bardziej narażona niż kiedykolwiek – szybko więc dowiadujemy się o kryzysach wizerunkowych różnych firm, np. banku prowadzącego zajawianie tematu 4h dnia pracy, gdzie w komentarzach nie udźwignęli tematu, który sami narzucili, czy też zwalnianiu kobiet w ciąży.
Poza medialnymi historiami mamy sporo „przyziemnych”, gdzie po prostu promowane są usługi, czy produkty, dalekie od obietnic jakościowych, czy oferty na rynku pracy, które dalekie są od realiów. Tu chociażby wysyp propozycji pracy na samej prowizji dla handlowców. Oczywiście to moje osobiste zdanie, ale z racji tego, że w kilku firmach byłam najlepszym albo jednym z najlepszych handlowców, a potem zarządzałam działami sprzedaży – myślę, że mogę się wypowiedzieć. Praca czysto prowizyjna po prostu nie daje poczucia bezpieczeństwa. Trudno więc mówić o górnolotnych hasłach, gdy nie zapewnia się pracownikowi podstawy – skoro produkt/ usługa są tak dobre, na pewno nie zniechęci go to do osiadania na laurach:).
To samo dotyczy samej sprzedaży – która naprawdę nie musi być nachalna i agresywna, by była skuteczna.
Etyczne postępowanie w zarządzaniu i sprzedaży buduje zaufanie nie tylko między firmą a jej klientami, ale także między pracownikami, dostawcami i partnerami biznesowymi. Firma uznawana za wiarygodną i etyczną zyskuje lojalność klientów i przewagę konkurencyjną na rynku.
Zapobieganie ryzyku
Nieetyczne praktyki, takie jak oszustwa, manipulowanie produktami czy nieuczciwa konkurencja, mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych. Zintegrowanie etyki w zarządzaniu i sprzedaży pomaga w zapobieganiu ryzyku, co chroni firmę przed sankcjami, grzywnami i uszczerbkiem na reputacji – która w dzisiejszych czasach jest istotna dla klienta wewnętrznego i zewnętrznego.
Już wiele lat temu w korporacjach regulowano chociażby kwestię upominków biznesowych – tak aby zapobiegać nadużyciom. To bardzo dobre działania i transparentność – dziś w wielu firmach jeśli pracownik wyższego szczebla dostanie drogi upominek od klienta ma obowiązek go zgłosić i w zależności od polityki firmy, może przekazać go na cele charytatywne, wykupić itp.
Odpowiednie regulacje przeciwdziałają nadużyciom. Czasem w dobrych intencjach, ale jednak liczy się efekt.
Myślę, że zawsze świadomi ludzie wiązali się z firmami, których działania uważali za etyczne. Ja sama uważam, że imię i nazwisko ma się jedno, więc niezależnie od tego na jakim etapie się znajdujemy – naszą pracą markujemy daną firmę – współpracując z nią.
Dziś dla młodszego pokolenia jest to ważne, aby działania danej firmy, były zgodne z ich wartościami (i słusznie:).
Dzięki otwartości, uczciwości i współpracy- wpływa to na większe zaangażowanie i produktywność. Co przekłada się na lepsze wyniki całego zespołu.
Tu ważnych jest kilka elementów:
-wartości firmy deklaratywne i realne
-etyka zatrudnienia i pracy
-działania wobec klientów
-działania dodatkowe CSR
Aby to wszystko nie tylko deklarować ale za tym podążać i realizować warto opracować i wdrażać kodeks etycznego. Powinien on zawierać jasne wytyczne dotyczące oczekiwanych postaw i zachowań, zarówno wewnątrz firmy, jak i w relacjach z klientami oraz partnerami biznesowymi.
Edukacja
Regularne szkolenia z zakresu etyki dla pracowników na wszystkich szczeblach organizacji są pomagają w utrzymaniu wysokich standardów etycznych. Uważam jednak, że tu potrzebna jest po prostu otwartość i rozmowa. Wystarczy wiec by dać grunt do refleksji i przypominania zasad, a to czy będzie to na szkoleniach, czy standardowych spotkaniach zespołów jest rzeczą drugorzędną. Rzeczy niewypowiedziane nie istnieją – dlatego warto po prostu przypominać same zasady i ich realizacje oraz to, że nasza praca i nasze działania mają dawać określoną wartość innym. Edukacja ta powinna obejmować analizę przypadków, dyskusje i warsztaty, które pomagają zrozumieć znaczenie etycznych postaw w praktyce biznesowej.
Promowanie kultury odpowiedzialności, gdzie każdy pracownik czuje się odpowiedzialny za etyczne postępowanie, jest kluczowe. Ważne jest również utrzymanie przejrzystości w działaniach firmy, co obejmuje, m.in.:
-uczciwe komunikowanie się z klientami (wewnętrznymi i zewnętrznymi firmy),
-jasne przedstawianie oferty
-otwartość na feedback
-dobrą atmosferę pracy
-dobre relacje
-utożsamianie się ze swoim środowiskiem pracy.
Wdrożenie mechanizmów monitorowania i egzekwowania kodeksu etycznego jest niezbędne do zapewnienia jego skuteczności. Firma powinna regularnie przeglądać i aktualizować swoje praktyki etyczne. Dziś rzeczy oczywiste, czasem urastają do rangi niesamowicie ważnych, warto więc o nich przypominać. To gdzie jesteśmy, jakie zasady wyznajemy i jakie działania w związku z nimi podejmujemy, zależy w końcu od nas samych.
🔴 MASTERMIND 🙂
W zeszłym tygodniu zaczęłam pracę z dwoma grupami mastermaindowymi:)
Dopiero zaczynamy naszą wspólną przygodę a Oni już trochę rzeczy musieli przepracować (kto ze mną działał, wie jak wygląda taka współpraca:). Dzięki temu wiem, że będzie efektywnie. Spotkania to jedno – praca z ćwiczeniami i w praktyce na żywym organiźmie jest bardzo istotna:)
🔴 W związku z tym, że zapis na tę edycję został zamknięty – następne okienko już się otworzyło:)
Jeśli chcesz wziąć udział startujemy na wiosnę od 3 kwietnia:)
🔴Wiosenna grupa poranna
https://akademia.monikaskrodzka.pl/produkt/15mastermind153119182115/
🔴Jeśli masz ochotę wziąć udział w środy wieczorem (19.00-20.15) to zapraszam tutaj:
https://akademia.monikaskrodzka.pl/produkt/1612mastermind15311918211216/
Oczywiście jeśli masz pytania w temacie spotkań – zapraszam:)
🔴Przypominam, że kolejną moją rozmowę z cyklu #Monikapoleca przeprowadzę z Zyta Czechowska – nauczyciel roku 2019, Trenerką TIK i TUS, Ambasadorką EISystems Technologies,Ambasadorką eTwinning, MIEE Expert w Microsoft.Ambasadorką Dell Technologies, członkinią Rady Programowej Fundacja Orange.
Muszę się przyznać, że na co dzień mam problem z autorytetami. Lubię ludzi i pracę z nimi ale ,mało kto naprawdę mi imponuje. Natomiast to co robi Zyta naprawdę podziwiam na wielu płaszczyznach:)
Będziemy rozmawiały o tym “Jak uzdrowić edukację?Dziś uczeń – jutro pracownik.”
Zapisz się na bezpłatne wydarzenia na LI (jak już blisko 500 osób:)i FB i aby nie przeoczyć:)
🔴Tradycyjnie, jak co piątek rekomenduję Ci książkę. Tym razem jest to książka “Szef wymagający i wyrozumiały” Kima Scotta