„Wszyscy wiemy, że wyrazistość – oryginalność – to rzecz cenna (…) światu zależy jednak, byśmy byli typowi, ciągnie nas zatem w dół na tysiąc różnych sposobów. Nie pozwólmy mu na to.”
Jeff Bezos
Mogę sobie tylko wyobrazić, kiedy to Jeff Bezos w 2004 roku zakazał pracownikom korzystania z Power Pointa – jaka była ich reakcja. „Najbardziej zaawansowana firma technologiczna wróciła do podstawowych narzędzi komunikacyjnych: tekstów i opowieści”.
Wbrew pozorom książka ta nie składa się z kontrowersyjnych treści i jest naprawdę dobrym przewodnikiem dla:
-przedsiębiorców
-liderów
-marketingowców
-copywriterów
-handlowców-każdego kto chce zgłębić tajniki dobrej komunikacji
Jeff Bezos – uważany jest za mistrza komunikacji, speca od metafor i króla analogii. Co ważne autorka Carmine Gallo opierając się na zasadach Bezosa świetnie wplatała innych prekursorów, myślicieli czy polityków i ich strategie, które często brały przykład z działań szefa Amazona.
Znajdziesz tu m.in.:
-wskazówki najlepszego sprzedawcy świata – Jeffa Bezosa,
-sposoby rekrutacji Steve’a Jobsa
-sekret pisania Warrena Buffetta
„Nieważne, jak imponująca jest dana wizja – bez planu nic się nie wydarzy”
Bez przesady mogę stwierdzić, że jest to naprawdę dobry podręcznik sprzedaży, marketingu i zarządzania (Amazon jest znany w Stanach jako „fabryka prezesów”), jeśli chodzi o:
-upraszczanie języka i procesów – sama uwielbiam i zawsze polecam to na moich konsultacjach i warsztatach
-pracę nad komunikacją o produkcie i usłudze do klientów (nadal jest to problem zarówno w firmach, jak i prywatnych relacjach)
-trafne opisy
-zarządzanie i komunikację w zespołach (która jest elementem sukcesu w biznesie)
-decyzyjność (zasada spotkań, gdzie uczestnicy mogą się najeść 2 pizzami -nadal skuteczna)
-używanie metafor i analogii (świetne, długie i poparte rewelacyjnymi przykładami rozdziały)
-strukturę opowieści (tu wchodzi kawał storytellingu wraz z mitem założycielskim)
-przygotowanie (niby wszyscy wiedzą, że jest kluczem do sukcesu, ale wiemy jak to wygląda w praktyce, nie tylko na spotkaniach, ale także np. przy negocjacjach).
Dodatkowo ciekawie opisane są historie z życia samego Jeffa Bezosa, jego motywatory i inspiracje.
W świecie nowych technologii i możliwości warto pamiętać o tym, że to proste ale celne przekazy są najbardziej cenione przez odbiorców. Jeff Bezos co roku pisał listy do udziałowców, robił szereg prezentacji, które zawsze były wysoko oceniane i stawały się swoistym show.
Jedną z nich możesz obejrzeć tutaj, oceńcie sami (napisy możecie zmienić na język polski:):
Magia słów
W książce tej znajdziesz wskazówki: jak za każdym razem robić świetne przemówienia, pamiętając, że prezentacje to tylko pomoc w opowiadaniu historii, a nie podstawa przyciągnięcia i zatrzymania uwagi. Tym bardziej, że nasz mózg „nie służy do myślenia (…)najważniejszą funkcją mózgu jest kontrolowanie ciała (…) poprzez prognozowania potrzeb energetycznych.” Utrzymanie więc zainteresowania odbiorcy, szczególnie w świecie tylu rozpraszaczy jest bezcenne.

Dlatego warto się skupiać by nasz przekaz (niezależnie od specyfiki branży i zagadnień technicznych), był zrozumiały dla ucznia szkoły podstawowej – co oczywiście nie oznacza, że ma być przekazany w sposób jaki zakomunikowałby ów uczeń. Książka ta pokazuje dobre techniki jak to zrobić.
Oto kilka złotych zasad Bezosa, zwanych Jeffesmami:-pracuj z pasją dla klienta-wykazuj się postawą właściciela-szukaj pomysłów i ułatwień-ucz się i bądź ciekawy-myśl odważnie-zdobywaj zaufanie-osiągaj wyższe standardy
Wskazuje jak myśleć długofalowo i „nie bać się błądzić”. W końcu „liderom płaci się za podejmowanie kilku wysokiej jakości decyzji dziennie” – więc prostota przekazu i umiejętność pokazywania „dobrych praktyk” są naprawdę warte poświęcenia swojego czasu.„Plan Bezosa”, to pozycja do której na pewno będę wielokrotnie wracała, a możesz mi wierzyć – wracam tylko do naprawdę dobrych książek, bo uwielbiam czytać. Sama książka jest bardzo dobrze wydana – co przy współpracy z Wydawnictwem ZNAK nie jest zaskoczeniem (spokojnie może być dobrym pomysłem na prezent, twarda oprawa), zawiera podsumowania „z teorii w praktykę” (konkretne wskazówki, wyjaśnione kilkoma przykładami) przy rozdziałach oraz podsumowania z ćwiczeniami na końcu książki.
Więc naprawdę polecam!

Przypominam, że w tym tygodniu na moim zawodowym profilu na LI Monika Skrodzka (warto obserwować), trwa wyzwanie we współpracy z Wydawnictwo Znak, gdzie do zdobycia są aż 3 egzemplarze tej książki„ Plan Bezosa. Sekret skuteczności najlepszego sprzedawcy świata”. Zapraszam do udziału TUTAJ!


Wczoraj publikowałam mój wywiad z Emilia Dubiela w ramach mojego autorskiego cyklu #Monikapoleca ( dostępny jest TUTAJ – warto zerknąć także do innych wywiadów z ludźmi biznesu).

Już od przyszłego tygodnia tradycyjnie na moim zawodowym profilu Monika Skrodzka (zaobserwuj) rusza WYZWANIE, w którym do zdobycia są nagrody od Mili😊 Więc już dziś zapraszam do udziału!

Tradycyjnie, jak co piątek rekomenduję Ci książkę. Tym razem o stresie trochę w innym wydaniu „Dlaczego zebry nie mają wrzodów”.


