„Jeśli nie wiemy o innej kulturze, automatycznie oceniamy przez pryzmat naszej” Erin Meyer
W ramach współpracy z Wydawnictwo Znak otrzymałam premierową książkę „Mapa kulturowa” i jak zwykle z przyjemnością dałam się wciągnąć lekturze😊.
W dużych organizacjach jesteśmy przyzwyczajeni do różnorodności – także kulturowej. Dzieje się to w różnych aspektach – zarządzania, sprzedaży, skalowania biznesu. Dotyczy to nie tylko korporacji ale i mniejszych firm, czy działalności jednoosobowych robiących interesy na rynkach zagranicznych, pracujące dla innych krajów, lub zatrudniające obcokrajowców. Nie od dzisiaj wiadomo, że takie zróżnicowanie przynosi ciekawe efekty – w postaci innowacyjnych pomysłów, nieszablonowego podejścia, patrzenia z różnych stron nie tylko na wyzwania ale i na możliwości rozwiązań. Dokładnie te same cechy stanowią problemy komunikacyjne między ludźmi wychowanymi w różny sposób, inaczej posługujących się językiem (o różnej historii, mentalności i bogactwie), w różny sposób podchodzący do powierzonych zadań, kwestii szacunku, zaufania i pracy. Jest to nie tylko ciekawostka ale realny problem w różnych organizacjach – także w Polsce, gdzie kontekst kulturowy pracowników sięga daleko poza mapę.
Wiąże się to z doskonaleniem technik także w kontekście przekazu danej grupie docelowej – w przystępny dla nich sposób.
W Polsce od kilku lat mocny jest trend różnic osobowościowych. Zdajemy sobie z nich sprawę, szanujemy to, że w różny sposób pojmujemy rzeczywistość, dane, cechuje nas inny temperament i sposób podejmowania decyzji i realizacji planów. Rzadko się jednak mówi o różnicach kulturowych, a przecież w naszym kraju także są różnice wynikające z gospodarki, dialektu, uwarunkowań historycznych, języka, idiomów, które wpływają na naszą teraźniejszość. Tego wątku i samej polskości przyznaję, że zabrakło mi w tej książce (przydałby się dodatkowy podrozdział😊.
Czytając różne biografie – wprost mówi się o budowaniu dobrych relacji i zaufania z zagranicznymi kontrahentami, gdzie kontekst ustawiają zwyczaje i kultura – nie sam plan biznesowy. Dodatkowo często zaburza sam przekaz, który jest inaczej odbierany przez różne narodowości (w zależności od niskokontekstowości, bądź wysokokontekstowości), oto ciekawe przykłady z książki:
W sposób interesujący porównuje to do ryb pływających w wodzie, które nie zauważają jej dookoła siebie. Zgadzam się, że podobnie jest z nami, naszymi przekonaniami, które wrastają w nas samych. Pokazuje też, że to, że jesteśmy mistrzami komunikacji w jednej kulturze nie oznacza, że będziemy nimi w innej.
Erin Meyer autorka i wykładowczyni w prestiżowej INSEAD Business School w świetny, przystępny sposób rozpracowała temat, dzieląc się nie tylko autentycznymi historiami i realnymi problemami w firmach, ale także pokazując kontekst dwóch stron. Miała dostęp do szerokiej grupy badawczej, której odpowiedzi była w stanie ułożyć w pewien schemat. W ten sposób jesteśmy w stanie nie tylko lepiej rozumieć kontekst biznesowy, edukacyjny (są fajne wzmianki na temat szkolnictwa – wychowywała dzieci w systemie amerykańsko- francuskim) ale także polityczny (choć autorka skupia się na tym pierwszym). Dodatkowo w ciekawy sposób nie tylko dzieli się realnymi historiami, ale co istotne analizuje problemy i daje recepty na to jak powinny być rozwiązywane.
Jak dla mnie dużym plusem jest to, że poświęciła obszerny materiał nakreślając różne sposoby na budowanie relacji (wiadomo – moja dziedzina biznesowa:) i dawnie oraz odbiór feedbacku przez osoby z różnych krajów. Sama konkluduje, że podejście oparte na relacjach zaprocentuje w pracy z ludźmi z całego świata.
Pozycja niewątpliwie ciekawa dla menedżerów, trenerów, entuzjastów komunikacji, ale także ludzi lubiących połączenie teorii z praktyką w prosty sposób. Lektura dobra na weekend, osobiście uważam, że ze względu na formę wydania, pomimo sztywnej okładki bardziej dla nas niż na prezent. Dodatkowo zawiera ciekawe przykłady, wyjaśnienia, tabelki – jest czytelna. To jednak wartościowa książka, uświadamiająca naturalne zjawiska, ale lekka, napisana prostym językiem i z poczuciem humoru. Polecam!
Wydawnictwo Znak jak zwykle stanęło na wysokości zadania. Zresztą nic dziwnego – jest to z pewnością jedno z lepszych wydawnictw. Ciekawa pozycja, warta przeczytania!
#AkcjaRelacja #MapaKulturowa #ErinMeyer #Monikapoleca #książka, Menedżer
Dodatkowo znalazłam dla Was ciekawy materiał, w którym sama Erin opowiada o kontekstach kulturowych – dłuższy materiał, ale warto posłuchać (napisy można zmienić na język polski):
🔴Uwaga już w przyszłym tygodniu będziesz mieć szansę zdobyć tę książkę w formie papierowej, w moim wyzwaniu:) Jak zwykle w poniedziałek na moim zawodowym profilu Monika Skrodzka (warto OBSERWOWAĆ nie tylko ze względu na wyzwania z nagrodami:) ruszy prosta, tygodniowa ale ciekawa zabawa, w której dzięki Wydawnictwu Znak do zdobycia będą aż 3 sztuki tej pozycji.