Ekonomia doświadczeń – czyli czego chce klient?

Czego pragną klienci

Jakiś czas temu w ramach mojego cyklu #Monikapoleca polecałam wystąpienie Josepha Pina.

Tak – dziś nadal usp (unikalna wartość produktu/ usługi) jest tak samo ważne jak esp – czyli wartość emocjonalna (szersze informacje o tym znajdziesz w moim artykule TUTAJ). Jakbyś mocno nie stąpał po ziemi nasze emocje mają ogromny wpływ na nasze decyzje zakupowe. Kluczem do zdobycia lojalności klientów jest stworzenie unikalnych, pamiętnych doświadczeń, które trafiają w ich najgłębsze pragnienia.

W końcu produkt od produktu często nie różni się aż tak bardzo – dlatego obsługa klienta, doradztwo, terminy i całość innych doświadczeń mają tak ogromne znaczenie.

Tu nie chodzi o manipulację, ale dobrą strategię:). Sama w pierwszej piątce Gallupa mam indywidualizację – dzięki czemu rzeczywiście z łatwością przychodzi mi kontakt z drugim człowiekiem.

Kluczowym aspektem ekonomii doświadczeń jest autentyczność. Pine argumentuje, że konsumenci pragną przeżyć coś prawdziwego i osobistego – doświadczenia, które są dopasowane do ich indywidualnych oczekiwań i które odzwierciedlają ich własne wartości. W tym kontekście, nawet „sprzedawanie iluzji” staje się akceptowalne, o ile jest spójne i pożądane przez klientów.

Dla mnie nawet w przyziemnych rzeczach zwracamy uwagę na doświadczenia.

Ostatnio będąc na urlopie poszliśmy do restauracji (na Słowacji), w której można było palić papierosy. Sama nigdy nie paliłam, w Polsce od lat jest to już regulowane prawnie. Mimo dobrych opinii zrezygnowaliśmy i przenieśliśmy się do innego miejsca.

Jedna z klientek podczas warsztatów, opowiadała, jak kupowali nowy telewizor do domu. Handlowiec był tak zorientowany na jeden model, że nie chciał jej zaproponować nic innego (pomimo większych zakupów). W pewnym momencie powiedziała, że była tak zmęczona sytuacją, bo sprzedawca jej nie słuchał, tylko traktował jak kartę kredytową, że była gotowa zrezygnować z całości.

Jak firmy mogą tworzyć pamiętne doświadczenia?

Personalizacja. Zaoferuj klientom możliwość dostosowania produktu lub usługi do własnych potrzeb. Im bardziej personalizowane doświadczenie, tym większa jego wartość dla klienta. Sama prowadząc warsztaty, czy mastermind dbam o realną personalizację – w końcu wiedza nigdy nie była tak prosta do zdobycia jak dziś. Chodzi więc o implementację do danego biznesu. Podobnie jest na konsultacjach – chodzi o skrócenie drogi a nie jej wydłużenie, oraz o dostosowanie do potrzeb i możliwości klienta.

Angażowanie zmysłów. Wykorzystaj technologię i innowacje, aby zaangażować jak najwięcej zmysłów klientów podczas interakcji z marką. Multisensoryczne doświadczenia są trudniejsze do zapomnienia i łatwiejsze do skojarzenia z marką. Z powodzeniem stosują to sklepy odzieżowe i spożywcze. Jednak nawet w sprzedaży telefonicznej da się ułożyć hasła, czy inne elementy, gdzie po prostu będzie to sieć skojarzeń z nami.

Spójność. Dbaj o to, aby każdy aspekt doświadczenia był spójny z tożsamością marki. To pomaga budować silną, rozpoznawalną i zaufaną markę w oczach klientów.

W przyszłości coraz więcej firm będzie musiało przejść na model bazujący na doświadczeniach, aby przetrwać i prosperować. Warto już teraz zastanowić się, jak możesz przekształcić swoje operacje, produkty i usługi, aby tworzyć głębsze, bardziej osobiste i zaangażowane doświadczenia dla swoich klientów, czyli dobre relacje biznesowe. Jedną z nich jest np. świadome budowanie marki osobistej – która według prognoz będzie zyskiwała na wartości w przeciągu najbliższych 10 lat:). Im wcześniej zaczniesz tym lepiej.

Zapraszam więc serdecznie na mój mastermind „5 kroków do sukcesu”:

https://akademia.monikaskrodzka.pl/produkt/1612mastermind15311918211216/

Inspirujące wideo Josepha Pina znajdziesz tutaj:

Kolejnym gościem mojego wywiadu z cyklu #Monikapoleca będzie Jacek Santorski psycholog społeczny i biznesu, mentor, przedsiębiorca, psycholog społeczny i biznesu, mentor, przedsiębiorca, Dyrektor Programowy Akademii Psychologii Przywództwa oraz założyciel Values Consulting.

Chyba nie muszę przekonywać – jak wartościowa będzie to rozmowa:)

Zapisz się na bezpłatne wydarzenie na LI lub FB – aby nie przeoczyć.

🔴Jeśli Ty chcesz osiągnąć sukces w swojej drodze – zapraszam Cię serdecznie na 5 moich spotkań:)

Możesz zapytać uczestników poprzednich edycji (albo sprawdzić rekomendacje) – jak to wyglądało, kolejna właśnie się rozpoczęła, więc ja zapraszam Cię do udziału w 3 edycji.

Te 5 spotkań i praca w międzyczasie – ich projektowa, nad zadaniami, moja konsultacyjna, spotkania grupowe – działo się dużo, ale najważniejsze dla mnie jest to, że poukładali sobie dużo rzeczy – w tym spójność marki, swoje produkty/ usługi, budowanie marki eksperta.

Jednoznacznie powiedzieli – że było warto – a to dla mnie najważniejsze – bo za każdym działaniem powinna stać wartość:) Zresztą o to jak pracowaliśmy i co się działo, możesz zapytać ich bezpośrednio:)

Zapraszam! Szczegóły znajdziesz tutaj:

https://akademia.monikaskrodzka.pl/produkt/1612mastermind15311918211216/

Dostępna będzie grupa już tylko popołudniowa – nie zastanawiaj się i poczuj, że świadomie układasz swój biznes i ruszasz z miejsca:)

Przypominam też o moim kursie online „Trudny klient rozpracowany”. Kawał wiedzy i ćwiczeń, opakowany w bardzo przystępny sposób:)

https://akademia.monikaskrodzka.pl/produkt/kurs-online-11509934947/

Przeczytaj podobne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *