Czy czujesz się handlowcem, niezależnie od wykonywanego zawodu?

handlowiec marka osobista rola sprzedaż

Pewnie pierwsza odpowiedź będzie na „nie”. W końcu jeśli ktoś pracuje w księgowości, HR, czy na produkcji rzadko utożsamia się z zawodem sprzedawcy.

Tymczasem każdy z nas sprzedaje codziennie: swoje pomysły, projekty, a nawet siebie jako profesjonalistów – niezależnie od zajmowanego stanowiska.

W rolach specjalistycznych dzięki temu uaktualniamy wiedzę, w liderskich – budujemy zespoły i motywujemy do działania, a w każdej innej rozwijanie inteligencji emocjonalnej, umiejętności komunikacyjnych i zdolności radzenia sobie z trudnymi klientami może przyczynić się do naszego sukcesu zawodowego i polepszenia marki firmy (która dziś ma ogromne znaczenie w dobie przyzwyczajeń zakupowych). Inżynier może musieć przekonać zarząd do wdrożenia nowej technologii, a menedżer HR może promować nową politykę firmową. Umiejętność sprzedaży tych pomysłów jest kluczowa, ponieważ bez wsparcia i akceptacji innych, nawet najlepsze pomysły mogą nie zostać zrealizowane.

Dodatkowo z poziomu klienta i zderzenia, niezależni od działu – każdy pracownik firmy markuje sobą, swoją postawą, wiedzą i otwartością – kulturę organizacyjną.

Co warto więc rozwijać z tzw. miękkich umiejętności, niezależnie od stanowiska?

Bardzo proszę:

-budowanie dobrych relacji biznesowych

Relacje są fundamentem każdej działalności biznesowej. Handlowcy muszą budować trwałe relacje z klientami, ale także pracownicy innych działów muszą nawiązywać i utrzymywać relacje z kolegami, przełożonymi, podwładnymi i partnerami biznesowymi. Dobre relacje oparte na zaufaniu i wzajemnym szacunku są kluczem do skutecznej współpracy i osiągania celów.

Tu polecam wywiad, który jakiś czas temu przeprowadziła ze mną @Michaela Fuchs https://www.monikaskrodzka.pl/index.php/2023/08/31/jak-budowac-silne-relacje-w-biznesie/

-negocjacje i rozwiązywanie problemów

Każdego dnia negocjujemy – czy to warunki projektu, terminy, zasoby, czy priorytety (ja najmocniej z dziećmi, albo one ze mną i naprawdę uważam, że negocjacje handlowe są zdecydowanie bardziej zależne od nas i przewidywalne od tych prywatnych). Negocjacje są istotnym elementem sprzedaży, ponieważ pomagają osiągać porozumienia korzystne dla wszystkich stron. Umiejętność rozwiązywania problemów i znajdowania kompromisów jest nieoceniona w każdej roli zawodowej. Dodatkowo ta umiejętność pomaga także rozwijać asertywność, a w dobie natłoku zadań i informacji, jest ona bardzo ważna.

-rozwój inteligencji emocjonalnej

Zrozumienie własnych emocji – zarządzanie emocjami innych jest po prostu potrzebną dziś na rynku zawodowym umiejętnością. W dobie stresu i naszych nawyków, oraz zmienności na rynku – każdy świadomy lider rozwija u siebie zespół tych umiejętności (wchodzą tu umiejętności psychologiczne, społeczne, działania. Sama przyznaję, że ten temat przyszedł do mnie zarówno przy zarządzaniu ludźmi, jak i w kontekście wychowywania dzieci. Nie dziwię się więc, że dziś jest to jeden z ważniejszych tematów warsztatów, które prowadzę i które stale cieszą się dużą popularnością(TUTAJ znajdziesz mój artykuł w temacie inteligencji emocjonalnej:). W kontekście sprzedaży, zrozumienie, jakie emocje towarzyszą nam w różnych sytuacjach, pozwala lepiej reagować na stresujące i trudne sytuacje. Przykładowo, handlowiec, który potrafi zarządzać stresem, będzie bardziej skuteczny w kontaktach z wymagającymi klientami. Sprzedaż to statystyka – umiejętność budowania relacji i zarządzania emocjami swoimi i innych, jest po prostu do bólu praktyczna i potrzebna.

Rozwój IE zmniejsza częstotliwość pojawiania się tzw. „trudnego klienta”, którego problem jest widoczny w każdej branży (swoją drogą zapraszam Cię do przepracowania, mojego pełnowartościowego kursu Trudnego Klienta, który znajdziesz TUTAJ, a darmową checklistę w tym temacie możesz ściągnąć TU).

empatia i zrozumienie Innych

Empatia, czyli zdolność rozumienia emocji innych osób, jest kluczowa w budowaniu relacji. Tu największy nacisk warto położyć na empatię poznawczą. W moich materiałach znajdziesz informacje i rodzajach empatii, więc jeśli ten temat cię interesuje – serdecznie zapraszam:). Handlowcy, którzy potrafią wczuć się w sytuację klienta, lepiej rozumieją jego potrzeby i oczekiwania. To samo dotyczy pracowników innych działów – zrozumienie emocji kolegów z pracy może prowadzić do lepszej współpracy i większej harmonii w zespole.

-umiejętności komunikacyjne

Komunikacja to podstawa efektywnej sprzedaży i każdej relacji. Jasne i skuteczne przekazywanie informacji pozwala uniknąć nieporozumień i buduje zaufanie. Dobrze rozwinięte umiejętności komunikacyjne są nieocenione w każdej roli zawodowej, ponieważ pozwalają na precyzyjne przekazywanie oczekiwań, potrzeb i feedbacku. Ogólnie temat często jest uznawany za bardzo „miękki” – trochę jak z prowadzeniem samochodu -każdy jakoś to robi. Tylko, że jakoś, różni się od jakości, która może realnie wpływać na wyniki finansowe naszych działań i biznesu. Choć i ten temat jest coraz bardziej doceniany – w przyszłym tygodniu będę prowadziła warsztaty z komunikacji. To z komunikacji często wynikają tarcia w zespołach, konflikty, słaba sprzedaż i konwersja i wiele innych problemów. Dlatego warto nad nią pracować i nad samą świadomością – bo temat jest szalenie ciekawy i trochę bardziej skomplikowany niż oceniamy go powierzchownie.

aktywne słuchanie

Aktywne słuchanie to umiejętność, która pozwala lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania innych. Dla handlowców, aktywne słuchanie klientów jest kluczowe do zrozumienia ich potrzeb i dostarczenia odpowiednich rozwiązań. W kontekście pracy zespołowej, aktywne słuchanie pozwala na lepsze zrozumienie perspektyw i problemów kolegów z pracy, lepszy kontakt i budowanie zespołu opartego często na różnorodności. Dziś tak proste rzeczy podchodzą do rangi sztuki, choć może warto zauważyć, że zawsze podchodziły – bo każdy z nas lubi się czuć wysłuchanym (to ostatnio komplement, który otrzymałam od @jacek Santorski – co przyznaję, sprawiło mi ogromną przyjemność).

W sytuacjach konfliktowych, stresowych ale i coraz częściej w codzienniej pracy grunt to zachowanie spokoju i profesjonalizmu. Handlowiec, który potrafi kontrolować swoje emocje, jest w stanie skutecznie rozwiązywać problemy i budować pozytywne relacje z klientami. To samo dotyczy innych ról – profesjonalizm i spokój w trudnych sytuacjach są kluczowe dla utrzymania dobrych relacji w zespole.

🔴Polecam Ci mój, inny artykuł ale w bardzo zbliżonej tematyce, pisany jakiś czas temu, co może dać Ci szersze światło:

„Wszyscy jesteśmy handlowcami, a skoro tak, róbmy to dobrze. Jak uniknąć 4 podstawowych błędów?

Przy okazji każdy z nas jest marką osobistą – niezależnie czy tego chcesz czy nie. Jeśli więc chcesz robić to świadomie, na swoich zasadach, mając konkretne efekty i chcesz wziąć udział w moim mastermindzie „5 kroków w drodze do sukcesu” – serdecznie zapraszam. A co Cię tam spotka – możesz zobaczyć z relacji uczestników poprzednich edycji. Jestem Ci w stanie zagwarantować, że będzie to dla Ciebie jeden z ciekawszych i bardziej wartościowych procesów, które przepracujesz. Wchodzisz w to? Szczegóły znajdziesz TUTAJ: https://akademia.monikaskrodzka.pl/produkt/1612mastermind15311918211216/

🔴#Wyzwanie z nagrodami😊

Zgodnie tradycją po wywiadzie z cyklu #Monika poleca wspólnie z Jacek Santorski – psychologiem społecznym i biznesu, mentorem, przedsiębiorcą, Dyrektorem Programowym Akademia Psychologii Przywództwa oraz założycielem Values Consulting .

– realizujemy nasze tygodniowe powywiadowe wyzwanie z cyklu #Monikapoleca 😊.

Jeśli nie oglądałeś/aś naszej dłuższej rozmowy z cyklu #Monikapoleca, serdecznie zapraszam:

🔴Odpowiedz na pytanie na moim zawodowym profilu na LinkedIn (TUTAJ) i zdobądź nagrody od Jacka:

“Co najbardziej lubisz w swojej pracy?”

➖ Do zdobycia będzie książka „Miłość i praca” Jacka Santorskiego

-pierwsze -miejsce tradycyjnie uzyska osoba, której komentarz zdobędzie najwięcej tzw. lajków.

– drugie i trzecie wybierze Jacek, trzecie ja.

➖Na odpowiedzi czekamy do niedzieli do godziny 21.00:) Wyniki jak zwykle w poniedziałek.

🔴Ciekawa jestem Waszych odpowiedzi:). Choć wiem, że nie każdy pracuje tu, gdzie chciałby być docelowo, wierzę, że w każdej pracy można znaleźć sens.

Zapraszam serdecznie do udziału!

Kolejny wywiad z cyklu #Monikapoleca w temacie sprzedaży z Arek Bednarski -trenerem sprzedaży i biznesu, autorem bestsellera “Mistrz sprzedaży” już w czerwcu:) Bardzo polecam. Zapisz się na bezpłatne wydarzenie na LI lub FB – aby nie przeoczyć naszej rozmowy “Mistrz sprzedaży w praktyce – czyli prawdziwy handlowiec dzisiaj”.

Przeczytaj podobne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *