Diabelskie koło komunikacji i relacji a niestabilność i straty w biznesie

Czy bywasz agresywny? Tak, że zaskakujesz samego siebie?

Czy zdarzają Ci się sytuacje, gdzie po 5 minutach dialogu zastanawiasz się jak można się aż tak nie rozumieć?

Oczywiście, że tak:). Każdy z nas w różnych sytuacjach bywa – dlatego tak ważne jest wzmacnianie inteligencji emocjonalnej by panować nad naszymi reakcjami.

Termin – diabelskie koło komunikacji/ relacji

Pojęcie to zostało przedstawione prze Schulza von Thuna. W skrócie chodzi o to w jaki sposób się komunikujemy prowadząc do konfliktu. Chodzi o sposób komunikacji i interpretacji przekazu w taki sposób, że wyzwalają się konkretne nieprzewidywalne rekcje zaostrzając tym samym przekaz i jego interpretację. Prowadzi to do eskalacji negatywnych emocji i powodujących je zachowań.

Jak to wygląda w praktyce? Każdy komunikat powoduje określoną reakcję, która utrudnia porozumienie. Podam sytuacje biznesowe, ale te prywatne są tak naprawdę jeszcze częstsze i powodują zwykle dużo szybsze i bardziej dosadne reakcje:

-OBRONA I ATAK, np.:

 A: „Dlaczego nie zrobiłeś tego raportu?”

B: „Przecież zawsze to robisz, więc myślałem, że tym razem też tak zrobisz!”

A: „Nie możesz oczekiwać, że zawsze będę to robić!”

B: „Zawsze znajdujesz powód, by narzekać na mnie! Przestań się czepiać”

– BAGATELIZOWANIE I ESKALACJA, np.:

A: „Nie podoba mi się, jak rozmawiałeś z klientem.”

B: „Przesadzasz, nic takiego się nie stało.”

A: „Zawsze ignorujesz klientów i nie bierzesz ich na poważnie!”

B: „Dramatyzujesz każdą sytuację!”

-OSKARŻENIA I WYCOFANIE, np.:

 A: „Nigdy nie pomagasz mi w negocjacjach z szefem!”

B milczy i wycofuje się.

A: „Widzisz? Znowu unikasz odpowiedzi i dyskusji!”

B: „Nie ma sensu rozmawiać, skoro i tak będziesz mnie oskarżać.”

-ZAKŁADANIE I KONTRATAK, np.:

A: „Znowu zapomniałaś o spotkaniu

B: „A ty znowu zakładasz, że nic nie pamiętam. Może byś przestała ciągle krytykować?”

-UNIKANIE I NACISKANIE, np.:

A: „Musimy porozmawiać o podwyżce.”

B: „Nie teraz, są urlopy, mamy masę pracy, a klienci opóźniają płacenie faktur.”

A: „Zawsze unikasz tej rozmowy! Musimy to ustalić!”

B: „Zawsze chcesz rozmawiać w najmniej odpowiednim momencie. Jesteśmy spóźnieni na spotkanie!”

W każdym z tych przykładów, reakcje jednej osoby powodują eskalację reakcji drugiej osoby, co prowadzi do pogłębiania się konfliktu. Kluczem do przełamania diabelskiego koła jest zrozumienie własnych reakcji i zachowań oraz poszukiwanie konstruktywnych sposobów komunikacji.

Struktura komunikatu ma znaczenie

Na początku tygodnia prowadziłam dwudniowe warsztaty. Warsztaty u mnie mają to do siebie, że mocno angażują każdego kto w nich uczestniczy. Chodzi o przepracowanie teorii w praktyce, uświadomienie pewnych rzeczy, wyjście ze strefy komfortu i obranie kierunku działań.

Cieszyłam się, że po raz kolejny grupa i zadania – robiły swoje. Co innego powiedzieć w teorii, opisać symulacyjne rozwiązanie, co innego stanąć oko w oko z drugim człowiekiem, który jest dla nas nieprzewidywalny. Tym bardziej, że pozornie zmiękczone komunikaty – okazują się czasami tymi zaczepnymi i prowadzącymi do agresji i nieporozumień (np. aluzje).

Ważne aby pamiętać, że diabelskie koło relacji zakłada zaburzenie w systemie komunikacji i choć lubimy być stronniczy w ocenach innych – to nie ma jednego winnego. Nasze schematy i automatyzmy zdecydowanie w tym nie pomagają.

działa schemat:

AKCJA – REAKCJA czyli na zmianę wycofywanie się i oskarżanie

Co ciekawe silna jest reakcja podtrzymania relacji i stawiania na swoim. Tak więc:

„Największy problem z komunikacją to iluzja, iż została osiągnięta” George Bernard Shaw

Pamiętajmy, że człowiek jest istotą przede wszystkim emocjonalną, a dopiero potem włącza się analiza i nasz racjonalizm (o emocjach pisałam szerzej tutaj: „Zrozumieć emocje. Dlaczego często mamy z nimi problem?”). Dodatkowo nasza komunikacja i użyta semantyka mają ogromne znaczenie (dobre materiały, które ostatnio publikowałam to: „Brudna Dwunastka Gordona w komunikacji – nie tylko w temacie trudnego klienta:)” i „Ekstrawertyk i introwertyk w praktyce:) Psychologia osobowości kluczem do zrozumienia siebie i innych”).

Mają tu znaczenie zarówno m.in. :

-rodzaj przekazywanej treści (zainteresowanie, empatia, profesjonalizm)

-sygnały (wpływ, aktywność, spójność, mimikra)

-droga przetwarzania (automatyzmy, heurystyka).

Temat jest niesamowicie ciekawy – zarówno w kontekście słuchania (w stylu ucznia i sędziego), relacji międzyludzkich, konfliktów, trudnego klienta, czy nawiązywania i podtrzymywania kontaktów prywatnych.

Bądź uważny na słowa swoje i swoich rozmówców, na relacje, automatyzmy, emocje i kontekst. Pozornie proste elementy mogą powodować realne:

-opóźnienia w projektach

-konflikty, trudne do rozwiązania

-rotację i brak współpracy w zespołach

-niechęć do firmy czy przełożonego

-utratę klientów lub kłopoty z ich pozyskiwaniem.

A to tylko wierzchołek góry lodowej:). Jeśli temat ten Cię interesuje zapraszam do subskrybcji moich materiałów i kontaktów jeśli masz tematy do przepracowania w tym zakresie:).

🔴Wczoraj jak w każdy #czwartek o 20.00 na moim zawodowym profilu Monika Skrodzka (obserwuj po ciekawe materiały:) – zamieściłam inspirujący wykład dotyczący myślenia i rozpoznawania ekstrawertyka i introwertyka. Polecam, bo wzbudził on wiele uśmiechu i emocji

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7125919496304812032

🔴Wywiady, wyzwania i nagrody mam zaplanowane ze sporym wyprzedzeniem ze względu na inne moje zobowiązania zawodowe – jak i to, aby stawiać przede wszystkim na jakość:)

Niezmienne tematy które poruszam w nich są ważne i bliskie zarówno mi, jak i bliskim mi biznesowo osobom. Także dzisiaj w kontekście dbania o swój biznes, relacje i o siebie:) Cieszę się więc, że mogę się podzielić z Tobą rozmowami m.in. z prof. Michałem Zembalą, Agnieszką Guzowską, Pawłem Tkaczykiem czy Olą Gościniak.

Wszystkie są dostępne na mojej stronie internetowej – serdecznie zapraszam:) Obserwuj, bo będzie się działo:)

🔴Przypominam o kolejnym wywiadzie w ramach cyklu #Monikapoleca już 9.11.(jak zwykle czwartek).

Tym razem w temacie PR – u ale też strategii radzenia sobie z niepowodzeniami i czarnym PR-em. Będę o tym rozmawiała z Eweliną Sawluk-Marko ;- PR-owcem, dziennikarką, wykładowczynią akademicką, wydawcą portali internetowych. Obejrzyj wywiad i dołącz do dyskusji o jednym z najważniejszych tematów w świecie mediów i PR!Serdecznie zapraszam:)

Zapisz się na bezpłatne wydarzenie z cyklu #Monikapoleca na LI lub FB, by nie przeoczyć tego 2 h wywiadu:) Obiecuję, że będzie ciekawie:)

🔴Przejrzyj też inne polecane przeze mnie filmy na moim kanale YouTube i subskrybuj, bo znajdziesz tam wiele inspiracji i mnóstwo darmowej, merytorycznej wiedzy od ekspertów:)

Myślę, że znajdziesz sporą dawkę inspiracji, jak zawsze w cyklu #Monikapoleca:)

Oczywiście jak zawsze tydzień później za moim zawodowym profilu na LI – Monika Skrodzka będzie wyzwanie z nagrodami.

Tradycyjnie, jak co piątek rekomenduję Ci książkę. Tym razem jest to książka „Manipulacja” Wiesława Łukaszewskiego, Dariusza Dolińskiego, Tomasza Maruszewskiego, Rafała Ohme.

Sezon szkoleniowy trwa, co oczywiście mnie bardzo cieszy – ale na podnoszenie kompetencji z kreowania dobrych relacji w biznesie, zarządzanie obsługą klienta, sprzedażą i rozwój inteligencji emocjonalnej oraz pracę z trudnym klientem wewnętrznym i zewnętrznym – zawsze jest dobry czas:) Serdecznie zapraszam do kontaktu:).

Przeczytaj podobne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *