Feedback, czyli informacja zwrotna jest bardzo ważnym elementem w świecie biznesu. Dzięki niemu możemy:
-uzyskać informację zewnętrzną co jest skuteczne a co wymaga poprawy
-doskonalić wyniki, zachowania i procesy
-czuć się częścią firmy (szczególnie przy docenianiu i przekazywaniu pozytywnego feedbacku)
-rozwijać siebie i organizację
-wprowadzać innowacje i ulepszenia
Skuteczny feedback
Dobra informacja zwrotna powinna opierać się na faktach, nie na emocjach. Powinien być więc:
– konkretny i ukierunkowany na konkretne zachowanie lub wynik-
-przekazany w sposób konstruktywny, starając się podkreślić pozytywy i sugerować możliwe poprawki
-oparty na obiektywnych kryteriach.
Ważne aby feedback był regularny. W przeciwnym razie kojarzy się jedynie z oceną, zwykle negatywną, a to także ma wpływ na jego przyjęcie.
Prowadząc na co dzień konsultacje i szkolenia widzę, że w wielu miejscach zmieniło się na lepsze podejście do informacji zwrotnej😊. Zarówno sami pracownicy częściej otrzymują informację zwrotną – nie tylko podczas ocen kwartalnych czy rocznych.
Nadal nie zawsze jest to wykonywane dobrze, więc nadal jesteśmy w prcesie.
Przeszkodą w przypadku informacji rozwojowej (korygującej) często są:
-silne emocje
-pośpiech
-lęk – obydwu stron przed oceną i reakcją na ocenę
-wyparcie lub postawa obronna odbiorcy
-brak przygotowania i dobrego komunikatu
-brak sprecyzowania oczekiwań na przyszłość
-skupienie się na samym problemie a nie na jego rozwiązaniu
-strach, że informacja ta wpłynie negatywnie na naszą samoocenę (jako odbiorcy komunikatu) i na relacje biznesowe (jako dawcy informacji)
W razie informacji pozytywnej:
-bagatelizowanie jej,
-powiedzenie mimochodem (czasem nawet pół żartem pół serio)
– unikanie jej, aby pracownikowi nie uderzyła do głowy woda sodowa
-brak przyzwyczajenia do takich zachowań i strach przed oceną (że będzie to odbierane jako przyszła manipulacja w przypadku szefa lub podlizywanie w przypadku pracownika).
Informacja pozytywna nie tylko napędza do działania ale zaspokaja różne potrzeby pracownika, czy managera (tak, jemu też przydaje się pochwała). Poczucie, akceptacji, zauważenia czy docenienia pomaga nam w większym poczuciu przynależności do grupy (to jest istotne także od i dla klienta zewnętrznego). W czasach, gdy wiele osób zastanawia się jak pozyskać czy utrzymać lojalnego, zaangażowanego i zmotywowanego pracownika, korzystanie z takich narzędzi jest nie tylko inwestycją w relacje ale koniecznością. Tym bardziej, że także na moich warsztatach zdarzają się firmy wśród których nie ma wypracowanej kultury organizacyjnej i przekazywania konstruktywnego feedbacku. Z jednej strony to miło, że korzystają z moich szkoleń z motywacji, inteligencji emocjonalnej czy sprzedaży – bo to przepracujemy. Z drugiej strony tyle się dzisiaj o tym mówi, także w kontekście prywatnym, żeby zauważać, doceniać, chwalić, że czasem zamiast rozglądać się za wyszukanymi sposobami komunikacji, czy motywacji, warto zająć się tym w pierwszej kolejności😊. To po prostu procentuje.
Model informacji zwrotnej
Istnieje kilka modeli informacji zwrotnej, które są w zasadzie akronimami (aby łatwiej je zapamiętać).
*FUKO:
FUKO – skrót ten odnosi się do czterech kroków procesu informacji zwrotnej:
– Fakty (to naprawdę trudne, więc warto to wciąż ćwiczyć)
– Uczucia I Emocje (to po prostu trzeba przepracować)
– Konsekwencje (realne i adekwatne)
– Oczekiwania
Osobiście bardzo lubię ten model, podobnie jak model Pameli Butler (także w 4 krokach)
Dla zobrazowania podobne są
*OKO- Obserwowanie, Korzystanie, Odnoszenie
*model kanapki pozytywny feedback lub komplement (górna część kanapki), konstruktywna krytyka lub informacja zwrotna (środkowa część kanapki) oraz pozytywne potwierdzenie i motywacja (dolna część kanapki).
Feedback odgrywa bardzo istotną rolę w biznesie. Przyczynia się do rozwoju, doskonalenia i skutecznego konkurowania na rynku. Jednak aby była skutecznym narzędziem musi być wykorzystywana przy dobrym przygotowaniu i sprecyzowaniu oczekiwań i oparta na faktach a nie na emocjach. Brzmi racjonalnie, ale sam/a wiesz, jak jest, gdy ktoś zawali projekt, na którym Ci zależy, wiecznie się spóźnia, nie wywiązuje z obowiązków. Często to nie sama informacja a czas, sposób w jaki zostanie przedstawiona i emocje, z którą są związane stanowią realne wyzwanie (tak samo dla nas, klienta wewnętrznego jak i zewnętrznego firmy). Podobnie jest zresztą w sferze prywatnej.
Więc nie powinno się zadawać pytania czy przekazywać, ale w jaki sposób by było to konstruktywne, rozwojowe, przynosiło oczekiwane rezultaty i przyczyniało się do rozwoju firmy a nie jej regresu. Tym bardziej, że dziś przy braku lub źle przekazywanej informacji zwrotnej – pracownicy zwyczajnie szukają tego rozwoju gdzie indziej. Do znudzenia będę więc powtarzała, że w dobrej atmosferze i przy dobrym przygotowaniu oraz wdrożeniu inteligencji emocjonalnej łatwiej przerzucać się także trudnymi informacjami, czy właśnie dawać dobrą informację zwrotną. W razie potrzeby służę wsparciem w tej kwestii (także podczas konsultacji😊.
Powodzenia!

#WartościoweNagrodySzukająDobregoDomu 🙂
W tym tygodniu na moim zawodowym profilu na LinkedIn – Monika Skrodzka trwają aż 2 #wyzwania ze świetnymi nagrodami.
- Jedno powywiadowe z cyklu #Monikapoleca z Magdą Bojko, z którą możesz zdobyć konsultacje😊. Znajdziesz je TUTAJ.
- Drugie z dobrą książką od Wydawnictwa Onepress.pl „Motywacja pod Lupą. Praktyczny poradnika dla szefów” Anny Niemczyk, Andrzeja Niemczyka i Jana Mądrego.
Możesz zdobyć 1 z 3 książek w formie papierowej:) Więc zapraszam serdecznie do udziału do niedzieli! Wyniki już w poniedziałek!
Moją szerszą recenzję tej książki znajdziesz TUTAJ, a samo wyzwanie jest TU🙂


🔴#BiznesZPasji🙂 #Monikapoleca
Zapraszam serdecznie już w czwartek 20.07. o godzinie 20.00 będzie można obejrzeć moją rozmowę z Marek Ochmański – trenerem negocjacji, współautorem książki „Ja kupiec, ja sprzedawca”.
„Negocjacje zakupowe – kupiec i sprzedawca w akcji w grze o wysokie stawki”
Jeśli chcesz poznać szczegóły zapisz się na bezpłatne wydarzenie na LI (zapisało się już ponad 460 osób)lub FB 🙂
Przejrzyj też inne polecane przeze mnie filmy na moim kanale YouTube i subskrybuj, bo znajdziesz tam wiele inspiracji:)

Tradycyjnie, rekomenduję Ci dobrą książkę. Z polskiego podwórka Agnieszki Kozak i Joanny Berendt „Dogadać się z innymi, czyli Porozumienie bez Przemocy nie tylko w życiu organizacji”



2 thoughts on “Feedback w biznesie kluczem do sukcesu, rozwoju i dobrych relacji biznesowych”