Czy łatwo być dzisiaj przedsiębiorcą? Moim zdaniem zdecydowanie nie.
Nie da się ukryć, że na wielu polach mamy dzisiaj kryzysy m.in.:
-finansowe,
-bezpieczeństwa
-emocjonalne
Choć bycie przedsiębiorcą to marzenie wielu osób – niezależność, budowanie własnego biznesu, tworzenie wartości od podstaw – to jednak nie jest to prosta decyzja, ani gwarant sukcesu.
Za byciem przedsiębiorcą (chociaż dotyczy to też managerów) kryją się również ciemne strony: stres, niepewność, nadmiar obowiązków i czasami… kryzys. Kryzys, który pojawia się nie tylko wtedy, gdy firma ma problemy finansowe, ale również wtedy, gdy przedsiębiorca czuje się wypalony, zagubiony, przytłoczony. Zwykle da się to ułożyć, bo jeśli problemy rozłożymy na czynniki pierwsze, możemy je rozpracować – w czym sama od lat pomagam moim klientom.
Poczucie osamotnienia
Szef to samotna funkcja. To nie tylko władza niosąca za sobą odpowiedzialność ale i spadki finansowe, zawirowania rynku czy kłopoty z pracownikami i klientami. Często ma on bardziej osobisty charakter i dotyczy wypalenia zawodowego, przeciążenia obowiązkami, czy poczucia izolacji. Decyzje, które podejmujesz, często są niezrozumiałe dla bliskich, a presja odpowiedzialności może być przytłaczająca. W dodatku zawsze jest coś do zrobienia, dlatego tak ważna jest priorytetyzacja (choć szczególnie na początku jeśli nie masz zbyt wielu zasobów, płaci się własnym czasem – co zwykle jest niezrozumiałe dla otoczenia). Poczucie samotności może prowadzić do kryzysu – zarówno osobistego, jak i zawodowego.
Co wpływa na samotność w pracy
–przeładowanie obowiązkami
-masz pracowników – ale nie masz czasu, albo siły delegować, albo nie wiesz jak skutecznie prowadzić rekrutacje
-podejmujesz decyzje, które są niepopularne w zespole – a umówmy się, nie zawsze, wszyscy nie są gotowi na zmianę
-brak informacji z zewnątrz – bo przecież to Twoja firma, know how, i nie zawsze masz komu zaufać. Chociaż tu na szczęście od kilku lat jest możliwość konsultacji czy mentoringu – sama swego czasu przechodziłam taki proces oraz prowadzę konsultacje z kilkunastoma klientami – gdzie układamy to krok po kroku. Zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy mogą sobie na to pozwolić, lub po prostu o tym nie wiedzą, albo nie wierzą (choć tu po prostu należy wybrać sprawdzoną osobę, żeby odpowiednio rozkładać wyzwania na czynniki pierwsze i znajdować rozwiązania).
O samotności w pracy pisałam szerzej TUTAJ. Serdecznie zapraszam.
Tu zwykle działa wsparcie z zewnątrz -także po prostu bliskich, albo osób borykających się z podobnymi problemami, w grupach mastermind, albo zewnętrzny zaufany doradca.
Warto jednak prewencyjnie regularnie oceniać swoje obciążenie pracą. Jeżeli czujesz, że obowiązków jest za dużo, zrób krok w tył i przemyśl strategię – podziel duże cele na mniejsze zadania. Czasami chaos można opanować metodą małych kroków.
Nie musisz wszystkiego robić sam. Znalezienie zaufanych partnerów lub mentorów może pomóc nie tylko w zarządzaniu firmą, ale również w utrzymaniu równowagi emocjonalnej. Samotność lidera to realne zagrożenie – zawsze można znaleźć wsparcie.
Kryzys zarządzania zespołem – problem, który narasta powoli
Wielu przedsiębiorców świetnie radzi sobie na początku, kiedy firma jest niewielka, a decyzje podejmuje się samodzielnie. Wtedy pracują maksymalnie dużo, ale i szybko widzą efekty – bo mają na nie bezpośredni wpływ. Problemy pojawiają się, gdy firma zaczyna rosnąć, a wraz z nią liczba pracowników. Kryzys zarządzania zespołem to jeden z najczęstszych wyzwań, z jakimi spotykają się właściciele firm.
Tu co ciekawe nie ma znaczenia liczba pracowników. Choć wydaje się, że im większa firma, tym łatwiej delegować, to w praktyce koniecznie trzeba to ułożyć: wchodzą role, procedury i uczenie się prawdziwego zarządzania ludźmi (co umówmy się, wcale nie jest łatwe).
Pracując na co dzień z przedsiębiorcami – wiem dokładnie jakiego kalibru są to problemy. Dlatego naprawdę warto świadomego zarządzania uczyć się od początku, bo samo się nie zrobi, a zespół się buduje.
Do tego dochodzi współpraca, a raczej jej brak i konflikty w zespole – a wierz mi ludzie potrafią się kłócić o wszystko. Choć temat relacji wydaje się bardzo miękki – tymczasem nie rozwiniesz firmy bez ludzi, a przepisem na rozwijanie firmy jest współpraca.
Podział odpowiedzialności, dobry onboarding i stały kontakt z pracownikami to najlepsze co możesz zrobić. To nie zdejmuje odpowiedzialności i celów, a wręcz odwrotnie – buduje zespołowość o której dziś tak marzą przedsiębiorcy. Kryzys zarządzania zespołem często wynika z braku jasno określonych ról i procesów. Ustal klarowne zasady współpracy i zapewnij system, który umożliwi efektywną komunikację oraz rozwiązywanie problemów na poziomie zespołu, zanim trafią na Twoje biurko.
Kryzys tożsamości – Kim jestem jako przedsiębiorca?
Bycie przedsiębiorcą to nie tylko zarządzanie firmą – to także wyzwania osobiste i praca nad mentalem. Zdarza się, że przedsiębiorca zaczyna się zastanawiać: kim jestem jako lider?, czy idę we właściwym kierunku? Może wynikać z poczucia, że straciło się kontrolę nad firmą lub nie realizuje się swoich pierwotnych celów.
Dodatkowo przekazy medialne i nagonki na przedsiębiorców naprawdę nie pomagają w ich samoocenie.
Firmę zakładamy z różnych powodów – czasem warto sobie o nich przypomnieć.
Bywa, że problem tkwi w starych schematach, które nie wspierają rozwoju jej firmy. Z jednej strony przedsiębiorcy chcą wprowadzać zmiany, ale z drugiej – opór przed nowym podejściem, reakcją pracowników, klientów i wyjście ze strefy komfortu skutecznie powstrzymuje ich przed działaniem.
Tu pomaga planowanie strategiczne, co pozwala na stworzenie mapy działań i wyznaczenie nowego kierunku rozwoju firmy a także powrót do korzeni, do misji i planów – czemu firma powstała i na czym tak naprawdę nam zależy. Jeżeli więc czujesz, że utknąłeś w miejscu, to może być sygnał, że potrzebujesz zmiany perspektywy. Warto regularnie przemyśleć swoją rolę jako lidera i zastanowić się, czy Twoje cele są nadal zgodne z tym, co chcesz osiągnąć w biznesie i w życiu.
Jak wyjść z kryzysu jako silniejszy przedsiębiorca?
-rozpoznaj problem – kryzys to sygnał, że coś wymaga zmiany. Zamiast go ignorować, spróbuj zrozumieć, skąd pochodzi. Nikt nie wie wszystkiego, ale dopiero definiując problem, możesz poszukać rozwiązań.
-znajdź wsparcie – nie musisz radzić sobie z kryzysem sam. Mentoring, grupa wsparcia, spotkanie z innymi przedsiębiorcami a przede wszystkim dobre relacje z pracownikami i klientami okażą się kluczowe. Jesteśmy nauczeni, by radzić sobie samemu, „być silni, niezależni”. Na co dzień pracuję z przedsiębiorcami, sama prowadzę swoją firmę i wiem, jak bywa ciężko. Dlatego korzystajmy z możliwości, które są dziś na wyciągnięcie ręki. Nikt na siłę nie będzie i nie powinien układać Twojej pracy, ale jak poprosisz o wsparcie i go poszukasz, jestem pewna, że znajdziesz.
-wprowadzaj zmiany krok po kroku – nie oczekuj od siebie i innych natychmiastowych rezultatów. Ustal realistyczne cele i realizuj je metodą małych kroków. Z doświadczenia wiem, że perfekcjonizm i presja nakładana na samego siebie. Małe zmiany mogą dać duży efekt – ale należy wprowadzać je zgodnie z możliwościami i zasobami.
-dostosuj się do nowych warunków – każdy kryzys jest okazją do nauki i przystosowania się do nowych wyzwań. Dodatkowo każdy z nas z różnych powodów przechodzi kryzys (zmiana pracy, śmierć rodziców, wypalenie zawodowe). Jest on naturalnym elementem życia, i choć go nie lubimy i chcemy co normalne, przechodzić go jak najrzadziej – pewnych nie unikniemy, a z innych wyjdziemy silniejsi.
Przy okazji przypominam mój wywiad z cyklu #Monikapoleca z Elżbieta Kluska-Łabuz, PhD „Kryzys każdego z nas– jak go rozpoznać i skutecznie sobie z nim poradzić?”
Kryzys przedsiębiorcy może przybrać różne formy – od wyczerpania zawodowego, przez problemy z zarządzaniem zespołem, aż po samotność lidera. Niezależnie od tego, z jakim rodzajem kryzysu się borykasz, kluczowe jest, aby nie ignorować problemu i podejść do niego z otwartością. Przetrwanie kryzysu nie tylko wzmacnia przedsiębiorcę, ale również pomaga budować bardziej świadomy i stabilny biznes, często generuje zmiany, które były konieczne od dawna. Co nie zmienia faktu, że absolutnie nie jest czymś co chcemy przechodzić:). Więc to co czujesz jest zupełnie naturalne.
Jeśli widzisz, że zmagasz się z kryzysem – pamiętaj, że nie jesteś sam. Każdy przedsiębiorca przechodzi przez podobne wyzwania. Ważne, by szukać wsparcia i odpowiednich rozwiązań. W razie potrzeby, służę pomocą.

Zapraszam Cię do subskrybcji mojego biuletynu #AkcjaRelacja ale też do cotygodniowego newslettera – zapisz się na mojej stronie MonikaSkrodzka.pl

🔴Już jest dostępny mój wywiad z cyklu #Monikapoleca z Marcinem Banaszkiewiczem, więc jeśli masz ochotę go obejrzeć – serdecznie zapraszam!


🔴Kolejny wywiad z cyklu #Monikapoleca już w grudniu. Tym razem moim gościem będzie Jarosław Rubin – konsultant zwinnego zarządzania, współtwórca „Zwinnologii” więc zapisz się na LI lub na FB aby nie przeoczyć:) Już ponad 1000 osób zapisało się na to bezpłatne wydarzenie:)
Jak zwykle będzie to dłuższy materiał – więc warto.

Tu znajdziesz mój pełny kurs „Trudnego Klienta” https://akademia.monikaskrodzka.pl/next/public/catalog/product/19kurs-online-1150993494719
Polecam i zapraszam:) Bo znajdziesz tu nie tylko praktyczną wiedzę i wskazówki, ale konkretne karty pracy, które pozwolą Ci indywidualnie rozpracować ten temat.

